Sauna

Sauna

Sauna-jest zabiegiem, który wykorzystuje się w odnowie biologicznej w celu przyspieszenia restytucji po dużych wysiłkach fizycznych. Jest już znana od ponad 2 tysięcy lat.
Zabieg polegający na oddziaływaniu wysokiej temperatury sięgającej 110 stopni  i niskiej wilgotności rzędu 10%. W wyniku oddziaływania tak wysokiej temperatury i tak niskiej wilgotności następuje bardzo obfite pocenie. Przeciętnie wypaca się od 400 do 600g potu dlatego przed wejściem do sauny należy się zważyć, a wypocone sole mineralne należy uzupełnić płynami najlepiej sokiem pomidorowym o dużej zawartości potasu.

Ogólna charakterystyka zabiegu:

 

Sauna jest zabiegiem obciążającym układ krwionośny. Osoba rozebrana wchodząca do sauny poddana jest działaniu wysokiej temperatury powietrza o stosunkowo niskiej wilgotności, w przerwach natomiast korzysta z zimnej wody lub zimnego powietrza. W saunie występuje także chwilowy wzrost natężenia pola elektrycznego do wartości 2000-3000V/m. Wzrost ten następuje w wyniku polewania wodą kamieni pieca grzejącego. Polane kamienie parują i tym samym dochodzi do wzrostu wilgotności powietrza z 15% do 50, efekt ten utrzymuje się do 5 minut, a osoba przebywająca w saunie odczuwa „uderzenia pary wodnej”
Rozkład temperatury w saunie przedstawia się następująco: najcieplej jest pod sufitem, najchłodniej zaś nad podłogą.
Zalecana częstotliwość korzystania z sauny nie powinna przekraczać 2 razy w tygodniu. Częstsze wizyty mogą powodować nadmierne odwodnienie, utrata soli mineralnych, obniżenie objętości wyrzutowej serca, a co za tym idzie przyspieszenie jego akcji. Pobyt w saunie powinien być stopniowo wydłużany.
Zalecany czas to 8-12 minut po czym następuje 8-12 minut fazy ochłodzenia i wypoczynek. Można powtórzyć od 2 do 3 takich cykli.

Zasady korzystania z sauny:

  • najlepiej wieczorową porą,
  • na godzinę przed wejściem nie spożywać pokarmów
  • ciało przed wejściem musi być czyste i suche
  • po saunie nie stosować żadnych wysiłków
  • należy stopniowo wchodzić z niższej ławki na wyższą
  • po wyjściu z sauny stopniowo ochładzać organizm chłodnym prysznicem lub zanurzyć się w chłodnej wodzie
  • po zakończeniu ostatniego cyklu sauny umyć ciało i odpoczywać około 20-30 minut najlepiej w pozycji leżącej
  • w trakcie jak i po zabiegu sauny nie należy pić napojów alkoholowych

Wskazania do stosowania sauny:

  • wypoczynek po dużych wysiłkach fizycznych i psychicznych
  • zwiększenie wydolność organizmu
  • stany po urazach narządu ruchu
  • jako zabieg hartujący
  • nadciśnienie tętnicze I i II stopnia wg WHO
  • Przeciwwskazania:
  • nie stosować po bardzo ciężkich treningach wytrzymałościowych połączonych z dużym odwodnieniem
  • na dzień przed zawodami

Serdecznie zapraszam wszystkie osoby do korzystania z sauny mieszczącej się na terenie oświęcimskiego basenu. Sauna jest czynna we wtorki czwartki, piątki od godziny 18 do 20 oraz w sobotę i niedziele od 18 do 20

Sauna w Oświęcimiu

 

Sauna sucha

Sauna sucha